روش های جدید دریافت اقامت ترکیه در سال 2022

روش های جدید دریافت اقامت ترکیه در سال 2022

روش های جدید دریافت اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۲

در این یادداشت سعی بر آن داریم شما را با روش های جدید دریافت اقامت ترکیه در سال ۲۰۲۲ آشنا کرده و آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات مهاجرتی سال 2022 در اختیار شما مخاطبان عزیز قرار دهیم. تیم بای هومز دلیل داشتن مشاورین متخصص در دفتر استانبول آماده همراهی با متقاضیان از ابتدایی‌ترین لحظات تصمیم جهت دریافت اقامت ترکیه است.

انواع روش های جدید دریافت اقامت ترکیه

بر اساس قوانین تصویب‌شده در کشور ترکیه، متقاضیان می‌توانند از چندین روش برای اخذ اقامت این کشور اقدام کنند.

اقامت کوتاه‌مدت در ترکیه

اقامت کوتاه‌مدت اقامتی است که بر اساس آن به متقاضیانی که قصد اقامت بیش از دوره قانونی ویزا (90 روزه) و معافیت ویزا در کشور ترکیه را دارند داده می‌شود.

چه افرادی می‌توانند اقامت کوتاه‌مدت را در ترکیه بگیرند

  • افرادی که برای یادگیری زبان ترکی اقدام کرده‌اند.
  • افرادی که طبق دستور مراجع قضایی و اداری ملزم به اقامت هستند.
  • اشخاصی که تحصیلات عالیه خودشان را تمام کرده‌اند. (این اتباع به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده و در 6 ماه اول اقدام به دریافت اقامت نمایند تا به آن‌ها حداکثر اقامت 1 ساله داده شود)
  • اشخاصی که سرمایه کمتر از میزان سرمایه شهروندی 400هزار دلاری را برای خرید ملک در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  • افرادی که کسب‌وکار راه‌اندازی کردند.
  • افرادی که به ‌قصد تحقیقات علمی به کشور ترکیه مهاجرت کردند.
  • اشخاصی که مشمول دوره تحصیل هستند.
  • اشخاصی که اموال غیرمنقول دارند.
  • اشخاصی که در طرح تبادل دانشجو شرکت کردند.
  • اشخاصی که توریست هستند
  • افرادی که جهت مقاصد درمانی و معالجه به ترکیه مراجعه کرده اند.

اقامت دائم ترکیه

 بر اساس ماده‌های 42 و 45 قانون بین‌المللی حمایت از حقوق مهاجران خارجی برای اتباع شرایطی تعیین‌شده است. شرایطی از قبیل ساکن شدن بیش از 5 سال بدون وقفه و درصورتی‌که فقط در طول این سال‌ها جمعاً 5 ماه از ترکیه خارج‌شده باشند برای دریافت اقامت دائم می‌توانند اقدام نمایند.

شرایط اقامت بلندمدت:

بر اساس ماده 43 قانون (حمایت از اتباع خارجی) متقاضی باید شرایطی را برای دریافت اقامت بلندمدت داشته باشد:

  • 3 سال گذشته هیچ‌گونه حمایت اجتماعی و کمکی از دولت دریافت نکرده باشد.
  • بیش از5 سال اقامت بدون وقفه در ترکیه داشته باشد.
  • درآمد کافی برای مخارج تمامی اعضای خانواده و خود داشته باشد.
  • تهدیدی برای امنیت ملی، نظم اجتماعی، نظم عمومی نباشد.

اخذ اقامت توریستی:

اقامت توریستی یا همان اقامت 1 ساله همان اقامتی است که می‌توان طریق اجاره‌نامه گرفت. این اقامت یکی از سریع‌ترین و کم‌هزینه‌ترین انواع اقامت‌ها در ترکیه است، البته باید در نظر داشت که ریسک رد شدن این نوع اقامت نیز بسیار بالا است به‌تازگی تعداد ردی‌های این نوع اقامت افزایش پیداکرده است. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از اقدام آماده‌سازی مدارک با مشاورین متخصص در این خصوص مشورت کنید.

آخرین تغییرات روش های جدید دریافت اقامت ترکیه

در سال 2022، تغییراتی را در خصوص روش های جدید دریافت اقامت ترکیه به روش توریستی اعمال نموده؛ که اصلی‌ترین آن اجاره یک واحد مسکونی و آماده‌سازی مدارک مربوط به آن است. یکی از اصلی‌ترین تغییراتی که اعمال‌شده قرارداد ملک اجاره‌شده باید توسط صاحب‌خانه در اداره نوتر ثبت و به اداره مهاجرت تحویل داده شود.

داشتن تمکن مالی از موارد و تغییرات جدید است که در برخی موارد اعمال می‌شود.

دیگر مدارک قابل‌ارائه برای این نوع اقامت:

  • داشتن گواهی عدم سوءپیشینه (دربرخی موارد)
  • ترجمه سند ازدواج
  • اجاره‌نامه محضری و نوترشده
  • اخذ بیمه سلامت و درمانی (افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال اجباری به داشتن این بیمه ندارند)
  • شماره ورگی (شماره مالیاتی)
  • تکمیل فرم راندوو
  • اصل پاسپورت و کپی
  • 4 قطعه عکس بیومتریک تمام‌رخ
  • ترجمه شناسنامه متقاضی و تمامی همراهان و در صورت همراهی کودک برگه کفالت کودک
  • پرداخت هزینه‌های اداره مهاجرت
  • برگه تأیید سند ملک اجاره‌شده از اداره نفوس

محدودیت برای بیش از 80 هزار ایرانی با اقامت توریستی در ترکیه

حدود 115 هزار ایرانی با اقامت در ترکیه زندگی می‌کنند، از این تعداد 10 هزار نفر اقامت دانشجویی، 10 هزار نفر اقامت خانواده و تقریباً 95 هزار نفر اقامت موقت دارند که از کل این رقم 80 هزار نفر اقامت توریستی دارند.

اقامت توریستی یکی از 14 نوع اقامت موقت در ترکیه است.

بنا به گفته دولت ترکیه اگر توریستی به کشور آمده پس از پایان بازدید از کشور برای اخذ اقامت بیشتر درخواست دهد، این موضوع باید هم‌زمان به نفع مهاجر و دولت باشد. این امر می‌تواند صرفاً با اهداف آموزشی و سرمایه‌گذاری باشد.

با توجه به قوانین جدید با روش های قبلی بیش از 6 ماه اقامت توریستی صادر نمی‌شود و اقامت‌های قبلی هم دیگر به ندرت تمدید می شود. بنابراین متقاضیان اقامت موقت توریستی 4 یا 5 راه بیشتر ندارند؛ خرید ملک اعم از مسکونی یا تجاری، اشتغال به تحصیل، ثبت شرکت و اقامت درمانی.

گرفتن اقامت از طریق ثبت شرکت

یکی از بهترین روش های جدید دریافت اقامت ترکیه که پس از طی مراحلی می تواند منجر به اخذ تابعیت نیز شود ثبت شرکت است.

در ترکیه 7 نوع شرکت می توانید ثبت کنید که بهترین نوع آن ثبت شرکت با مسئولیت محدود هست. این پروسه در ترکیه در حدود یک هفته کاری زمان می‌برد و شما مکانی را باید به‌عنوان محل شرکت معرفی نمایید. البته الزامی به معرفی مکان اداری و یا تجاری هم نیست. شما می‌توانید از خانه خود به عنوان هوم آفیس یا دفتر کار استفاده کنید.

از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت در ترکیه این است که شما به‌راحتی می‌توانید برای خود اجازه کار دریافت کنید، حساب بانکی ثبت شده شرکتی داشته باشید و بدون هیچ‌گونه محدودیتی به خاک ترکیه ورود و خروج داشته باشید. این را هم درنظر داشته باشید اگر از طریق ثبت شرکت می‌خواهید اقدام به اخذ اقامت ترکیه کنید حداقل سرمایه شما باید حدود 10 هزار لیر باید باشد.

با استفاده از این روش درصورتی‌که شرکت شما در طی پنج سال فعال باشد و خود بیمه را بیمه کرده باشید و این بیمه به‌صورت ممتد باشد می‌توانید بعد از 5 سال برای اخذ شهروندی ترکیه درخواست نمایید. در نظر داشته باشید که برای ثبت شرکت نیازی به اجازه اقامت ندارید و بدون اخذ اقامت در کشور ترکیه نیز شما می‌توانید نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایید.

اخذ اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه

طبق قوانین کشور ترکیه از سال 2018 شهروندان کشورهای دیگر می‌توانند با خرید خانه در ترکیه اقدام به گرفتن اقامت این کشور کنند.

اگر قیمت ملکی که شما در ترکیه می‌خرید 400 هزار دلار به بالا باشد، شما پاسپورت و تابعیت ترکیه را در مدت زمان حدودا 4ماهه دریافت خواهید کرد، اما اگر ارزش ملک خریداری‌شده‌ی شما کمتر از 400 هزار دلار باشد، به شما اقامت یک یا دو‌ساله‌ی قابل تمدید داده می‌شود که پس از مدت 5 سال می‌توانید بنا به شرایطی از اداره‌ی مهاجرت ترکیه، درخواست اقامت دائم بدهید.

 

قوانین خرید املاک در ترکیه در 2022 چیست؟

طبق این قوانین اتباع خارجی مجازند تا مرز 30 هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کنند. اتباع خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه را که در مناطق نظامی واقع‌شده‌اند نخواهند داشت. اتباع خارجی مجازند تنها تا 10 درصد از اراضی و املاک هر ناحیه یا شهر را خریداری کنند.

حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای گرفتن شهروندی 400هزاردلار آمریکا یا معادل آن به ارزهای دیگر است. ملک خریداری‌شده به مدت 3 سال نباید فروخته و یا واگذار شود.

شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

شما با خرید ملک به ارزش 400هزار دلار می‌توانید برای خود، همسر و فرزندان زیر 18 سال تان تابعیت و پاسپورت کشور ترکیه را بگیرید. باید در نظر داشته باشید درصورتی‌که شما دارای فرزند بالای 18 سال باشید این شهروندی شامل او نمی‌شود و شما باید به‌صورت مستقل اقدام به خرید خانه برای فرزندتان ‌کنید.

مراحل اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک

مدارک مربوط به خرید ملکتان را دسته‌بندی کنید علی الخصوص مدارک مربوط به واریز مبلغ خرید به حساب خریدار. این نکته مهم را بدانید که تمام واریزی ها باید از حساب خودتان انجام شده باشد. گرفتن نامه کارشناسی ارزش ملک خریداری‌شده (اکسپرت)؛ درصورتی‌که متأهل باشید ترجمه شناسنامه و سند ازدواجتان ضروری است.

اقامت تحصیلی (دانشجویی) ترکیه

اقامت تحصیلی ترکیه خود 2 نوع دارد. روش اول ثبت‌نام در دانشگاه‌های ترکیه و یا همان اخذ پذیرش است که درواقع شما در یک‌رشته تحصیلی دانشجو می‌شوید و تحصیل می‌کنید. نوع دوم که بیشتر برای تمدید اقامت کاربرد دارد از نوع ثبت‌نام در کلاس‌های آموزشگاه‌های زبان معتبر است. این اقامت با پرداخت هزینه مشخص برای یک سال شامل ثبت‌نام در کلاس‌های ترکی دانشگاه‌ها و یا همان مؤسسات است انجام‌ می‌شود. شما با ثبت‌نام در این کلاس‌ها ویزای تحصیلی یک‌ساله دریافت کنید و مشکل تمدید اقامت خود را به طور موقت حل خواهید کرد.

اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که شما برای دریافت اقامت  از طریق سرمایه‌گذاری ترکیه باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشید. از طرف دیگر هرچند که هزینه‌ی ثبت شرکت در ترکیه زیاد نیست و شما با یک هزینه‌ی کم می‌توانید شرکتتان را در ترکیه ثبت کنید اما باید این را به یاد داشته باشید که پس از گذشت یک سال، اگر بخواهید برای سال دوم شرکتتان را دوباره تمدید کند باید 5نفر ترک را حداقل به مدت 6 ماه از سال بیمه کنید و به استخدام خود دربیاورید.

شرایط سرمایه‌گذاری در ترکیه

اگر شما شرایط زیر را داشته باشید بدون هیچ مشکلی می‌توانید تابعیت و پاسپورت ترکیه را از طریق سرمایه‌گذاری را دریافت کنید.

  • سلامت روحی و جسمی داشته باشید.
  • نداشتن سوءسابقه خودتان و خانواده اتان.
  • توانایی پرداخت سرمایه‌گذاری مشخص‌شده.

روش دیگر سرمایه‌گذاری در ترکیه این است که در بانک‌های ترکیه ۵۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید، البته برای دریافت تابعیت ترکیه از این روش باید پول شما به مدت 3 سال در بانک‌های ترکیه باقی بماند.

در خصوص این نوع سرمایه‌گذاری باید سرمایه‌ی شما توسط وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه تأیید شود. پس از تأیید آن شما می‌توانید برای خود، همسر و کودکان زیر 18 ساله خود پایپورت ترکیه را دریافت کنید. لازم به ذکر است که این پروسه نیز حدود4ماه کاری زمان بر است.

گرفتن اقامت ترکیه از طریق ازدواج

درصورتی‌که شما با یکی از شهروندان کشور ترکیه (چه مرد و چه زن) ازدواج کنید می‌توانید برای گرفتن اقامت ترکیه و به دنبال آن برای اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنید. بعد از ازدواج شما به مدت سه سال بدون داشتن هیچ نوع مشکلی در خاک ترکیه می‌توانید حضورداشته باشید و بعد از پنج سال برای اخذ شهروندی ترکیه از طریق ازدواج اقدام نمایید. این بدین معنی هست که فر د باید یک پروسه طولانی 3 الی 5 سال را برای اخذ تابعیت از طریق ازدواج در ترکیه در نظر داشته باشد.

ازدواج افراد زیر 18 سال در ترکیه ممنوع است و دولت ترکیه برای آن مجازات سنگینی را در نظر گرفته است.

اقامت ترکیه از طریق کار

یکی از جذاب‌ترین راه‌های مهاجرت به ترکیه، اخذ ویزای کار است. در این نوع اقامت ابتدا باید اجازه کار از طرف کارفرما برای متقاضی درخواست بشود و سپس ابتدا برای یک سال و در مرحله بعدی برای دو سال تمدید خواهد شد. در صورت ادامه همکاری بعد از پنج سال شخص می‌تواند درخواست شهروندی ترکیه را بدهد. شما با داشتن ای نوع اقامت پس از 5 سال کار در ترکیه می‌توانید شهروندی این کشور و پاسپورت این کشور را دریافت کنید.

اگر جز افرادی هستید که به زبان ترکی و انگلیسی تسلط دارید شانس بسیار زیادی برای دریافت این نوع اقامت خواهید داشت. (انگلیسی کافی نیست اما در بعضی مشاغل امتیاز محسوب می‌شود). البته که زبان به‌تنهایی کافی نیست و شما باید دارای یک مهارت و تخصص درزمینه موردنیاز کشور ترکیه را دارا باشید.

اگر جز افرادی هستید که این ویژگی‌ها رادارید  می‌توانید از طریق سایت‌های کاریابی کار موردنظر خود را پیدا کنید. پس از دریافت مجوز کار به شما اقامت کاری ترکیه داده می‌شود که مزایای زیادی مانند بیمه رایگان پزشکی و… خواهید داشت.

اقامت توریستی یک‌ساله  ترکیه کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین نوع اقامت است.

خرید ملک در ترکیه، سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در ترکیه می‌تواند راه‌های مطمئنی برای اخذ اقامت ترکیه باشد.

بین دو هفته الی 90 روز.

شما با داشتن پاسپورت می‌توانید ملک را خریداری کنید.

خیر، شهروندی و پاسپورت ترکیه با خرید ملک فقط به همسر و فرزندان زیر 18 سال تعلق می‌گیرد.

 شرکت بای هومز ترکیه با بیش از 10 سال سابقه در زمینه مشاوره سرمایه گذاری و خرید ملک و دریافت شهروندی در ترکیه؛ با تکیه بر تجربه این سالها و اعتماد شما مخاطبان عزیز؛  هدف اصلی خود را رضایت حداکثر خریداران و سرمایه‌گذاران گذاشته است.

 برای دسترسی به جامع ترین آرشیو پروژه‌های ملکی، بهترین و بیشترین میزان تخفیف در هنگام خرید  و آخرین قوانین اقامتی ترکیه با مشاورین بای هومزترکیه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ

ثبت نام برای خبرنامه

دریافت آخرین اخبار و بروزرسانی ها

بکگراند خبرنامه