نخست وزیر ترکیه به عراق سفر خواهد کرد

بینالی ییلدیریم نخست وزیر ترکیه روزهای پنجم و ششم ماه ژانویه به عراق سفر خواهد کرد.

بر اساس گزارشات دریافتی از منابع نخست وزیری، ییلدیریم ابتدا در بغداد پایتخت عراق با حیدر العبادی نخست وزیر اینکشور دیدار کرده سپس نیز در اریبل با مسعود بارزانی رئیس حکومت منطقه ای کرد شمال عراق دیدار و گفتگو خواهد کرد.

آخرین بار در نوامبر سال 2014 احمد داووداوغلو نخست وزیر وقت ترکیه به بغداد و اربیل سفر کرده بود. بلافاصله پس از آن نیز عبادی در ماه دسامبر از ترکیه بازدید کرده بود.

اخیرا مابین ترکیه و عراق، مذاکراتی در راستای حل مسائل موجود بر سر حضور ترکیه در اردوگاه بعشیقه در نزدیکی موصل برگزار شد. در ماه می سال 2016 نیز عراق با 5 ماه تاخیر سفیر خود در آنکارا را تعیین کرد.

ولی تنش در ماه اکتبر سال 2016 یکبار دیگر اوج گرفت. مجلس ملی کبیر ترکیه تصمیم به تمدید صلاحیت دولت در زمینه ترتیب عملیات برون مرزی در عراق و سوریه تا سال 2017 گرفت.

پارلمان عراق که با حضور نیروهای مسلح ترکیه در بعشیقه مخالفت میکرد، در تاریخ 5 اکتبر خواهان پایان بخشی به حضور سربازان ترک در این منطقه و تخلیه اردوگاه بعشیقه شد.

صدور بیانیه های ذیربط با این موضوع منجر به تنش آلود شدن روابط دو کشور گردید.

از سوی دیگر، ترکیه در زمینه عملیات آزاد سازی موصل از دست داعش، حساسیتهایی دارد. آنکارا از تغییر ساختار دموگرافیک در موصل به شدت نگران است. موصل، یکی از سه شهر بزرگ عراق است. شهری که در ژوئن سال 2014، تحت اشغال داعش قرار گرفت.

ولی دو کشور ترکیه و عراق با اعزام تیم های مذاکره کننده به یکدیگر، نهایت تلاش خود را جهت کاهش تنش ایجاد شده، به کار بستند. و در پی آن نیز پیام های مثبتی داده شد.

اواخر ماه دسامبر نیز رجب طیب اردوغان و حیدر العبادی روسای جمهوری ترکیه و عراق با یکدیگر دیدار کردند. در جریان این دیدار نیز علاوه بر روابط دو جانبه، موضوع مبارزه مشترک با تروریسم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ

ثبت نام برای خبرنامه

دریافت آخرین اخبار و بروزرسانی ها

بکگراند خبرنامه