نحوه محاسبه مالیات بر ملک و خودرو در ترکیه

نحوه محاسبه مالیات بر ملک و خودرو در ترکیه

اگر می خواهید در ترکیه ملک یا خودرو بخرید، باید نحوه محاسبه مالیات بر ملک و خودرو در ترکیه را بدانید. اولین چیزی که باید در مورد محاسبه مالیات بر ملک بدانید این است که مالیات هر خانه یا زمین در ترکیه متفاوت است.

به همین دلیل ما در بای هومز ترکیه در این مطلب به معرفی نحوه محاسبه مالیات بر ملک و خودرو در ترکیه خواهیم پرداخت.

مالیات بر دارایی با مقدار ارزش ملک نسبت مستقیم دارد یعنی با افزایش یا کاهش ارزش ملک  مقدار مالیات پرداختی کاهش یا افزایش می‌یابد.

برای ملک مسکونی و زمین، نرخ مالیات اخذ شده ۱% ارزش فعلی ملک است و برای سایر ساختمان‌ها مانند محل کار، دفاتر و مغازه و غیره ۲% و برای زمین‌ها ۳% درصد مالیات پرداخت می‌شود.

ضمنا اگر استانی که در آن قرار دارید، کلانشهر باشد، نرخ‌های فوق دو برابر می‌شود. در این مورد، در کلان شهرها؛ برای سکونت و زمین باید ۲ %، برای سایر ساختمان‌ها ۴% و برای زمین ۶% مالیات بپردازید.

نحوه محاسبه مالیات بر وسایل نقلیه MTV

مالیات بر وسیله نقلیه بر اساس سال ساخت، نوع وسیله (موتورسیکلت، ماشین سواری، وانت و غیره)، میزان آلایندگی وسیله نقلیه و حجم سیلندر محاسبه می‌شود. در محاسبه مالیات بر خودرو در ترکیه حجم سیلندر موتور مهمترین عامل در افزایش مبلغ مالیات بر وسیله نقلیه است. به عبارتی با افزایش حجم سیلندر موتور، مبلغ مالیات قابل پرداخت نیز افزایش می‌یابد اما از سوی دیگر، با افزایش سن خودرو، مقدار مالیات کاهش می‌یابد. پرداخت مالیات وسایل نقلیه موتوری هر سال در دو قسط مساوی انجام می‌شود. اولین قسط باید تا پایان دی ماه و قسط دوم تا پایان تیر ماه پرداخت شود.

(در صورت رعایت شرایط خاص، دارندگان کارت آبی ترکیه می‌توانند خودروهایی به نام پلاک آبی (MA) را بدون پرداخت مالیات بر مصرف ویژه SCT خریداری کنند یا خودروهایی را که از کشورهای خارجی می‌آورند به این نوع پلاک تبدیل کنند تا از پرداخت مالیات معاف شوند.)

اطلاعات بیشتر، آخرین قیمت‌ها و فایل‌های اکازیون را در صفحه اینستاگرام بای هومز ترکیه ببینید.

نحوه محاسبه مالیات بر ملک و خودرو در ترکیه

نحوه محاسبه مالیات بر شرکت‌ها در ترکیه

یکی از رایج‌ترین انواع مالیات در ترکیه که مؤسسات به نام اشخاص حقوقی مکلف به پرداخت آن هستند، مالیات بر شرکت‌ها است. مقدار این نوع مالیات با توجه به نوع شرکت (مسئولیت کامل یا مسئولیت محدود)، پایه مالیاتی تعیین شده توسط اداره مالیات ترکیه و درصد اخذ مالیات بر شرکت‌ها (هر سال توسط دولت ترکیه اعلام می‌شود) مشخص می‌شود. به عنوان مثال مقدار مالیات اخذ شده از شرکت‌ها در ترکیه در سال  ۲۰۲۰ میلادی ۲۲ درصد، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۳ درصد است.

همچنین پایه مالیاتی شرکت‌ها بر اساس فاکتورهای زیر مشخص می‌شود:

به مدت ۵ سال، زیان سال قبل شرکت از پایه مالیاتی کسر می‌شود.     

صرف هزینه‌هایی در شرکت که توسط قانون ترکیه غیرمجاز محسوب می‌شوند به مقدار پایه مالیات شرکت‌ها اضافه می‌کند.     

تخفیفات و استثنائات تعیین شده توسط قانونگذار از پایه مالیاتی کسر می‌شود. (در صورت وجود) 

 

بر همین اساس مقدار مالیات بر درآمد اشخاص استخدام شده در ترکیه به این صورت است:

تا سقف ۲۴۰۰۰ لیر: ۱۵ %  

۲۴۰۰۰ تا ۵۳۰۰۰ لیر: ۲۰ %

۱۹۰۰۰۰ تا ۵۳۰۰۰ لیر: ۲۷ %

۱۹۰۰۰۰ تا ۶۵۰۰۰۰ لیر: ۳۵ %

۶۵۰۰۰۰ لیر و بالاتر: ۴۰ %              

بای هومز به شما کمک میکند

برای دریافت پاسخ سوالاتتان درباره مالیات و سیستم مالیاتی در کشور ترکیه با ما در بای‌هومزترکیه و دپارتمان بیزینس و سرمایه گذاری (بای بیزینس ترکیه) تماس بگیرید.

ما به همراه وکلای متخصص در امور مالیاتی و حقوقی با بیش از 9 سال سابقه در زمینه مشاوره سرمایه‌گذاری و خرید ملک و دریافت شهروندی در ترکیه در کنار شما هستیم.

نحوه محاسبه مالیات بر ملک و خودرو در ترکیه

اطلاعات بیشتر، آخرین قیمت‌ها و فایل‌های اکازیون را در صفحه اینستاگرام بای هومز ترکیه ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ
ترندهای جدید چیست؟

پست های وبلاگ

ثبت نام برای خبرنامه

دریافت آخرین اخبار و بروزرسانی ها

بکگراند خبرنامه